Živite 200 na sat? Vrijeme je za usporavanje...

Život u stalnoj jurnjavi ostavlja posljedice na naš organizam, a kako ćete usporiti i sačuvati zdravlje savjetuje vam naš kolumnist, Dario Mišković iz Medical Yoga Centra

Očito je čovjek, pritisnut silovitim tehnološkim razvojem, u kojem trka za materijalnim dobrima postaje dominantna želja i nerijetko jedini životni cilj, počeo zapostavljati potrebu za održavanjem osobnog zdravlja (fizičkog i mentalnog podjednako), bivajući tako sve više otuđen od svoje iskonske prirodne suštine. Nemilosrdnom žrvnju tempa svakodnevice posebno je izložena suvremena zaposlena žena u stalnom raskoraku između poslovnih i obiteljskih obveza. Američki psihijatar dr. James K. Johnson jednostavno je to objasnio:

"Poslovni čovjek danas nerijetko previše radi, pretjerano se živcira, premalo spava, loše jede, ponekad još pije i puši, a dani mu prolaze u brigama i neprestanim stresovima. Novac koji zaradi i karijera koju ostvari besmisleni su u usporedbi s katastrofalnim posljedicama koje takav život može imati po njegovo zdravlje, osobno zadovoljstvo i obiteljsku sreću."

Jogiji bi rekli: ljudski organizam nije stvoren da bi živio paklenim tempom kakvim mnogi poslovni ljudi danas žive, njegov živčani sustav nije u stanju podnositi neprestane stresove bez pravog počinka, njegova probava ne može beskrajno neutralizirati otrove iz zagađene hrane koju konzumira i obrambeni sustavi polako slabe, prepuštajući tijelo bolestima; fizičkima i duhovnima podjednako.

ISPROBAJTE JOGU I USPORITE

Što učiniti? U dinamičnom životu ne može se, reći ćete, isključiti mobitel koji neprestano zvoni, ne možete niti promijeniti šefa koji je nervozan, skratiti radni dan, izbjeći neugodne stranke, ukloniti unaprijed sve stresne situacije, brige i probleme. I još, nakon svega, biti dobro raspoložen bračni partner, savjesna majka i domaćica...

Kad svojim prijateljima, poslovnim ljudima koji 20 sati dnevno osjećaju da su "na rubu živčanog sloma", kažem kako je rješenje njihove predinfarktne situacije prihvaćanje života u duhu joge, najčešće to odbijaju, misleći kako prihvatiti jogu znači obrijati glavu, preko noći postati vegetarijanac, utonuti u beskrajne svakodnevne meditacije i (što je najgore!) odreći se seksualnih odnosa. Koje li zablude! Joga, naime, nije nikakva ekstravagantna disciplina, nikakvo dubiozno iscjeliteljstvo, niti alternativa; Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) službeno ju već odavno priznaje kao jedan od znanstveno verificiranih zdravstvenih i terapijskih sustava.

U želji za očuvanjem zdravlja, danas se mnogi poslovni ljudi okreću ka jogi uglavnom kao sustavu vježbi i tehnika meditacije, ne razmišljajući o ostalim njezinim aspektima; primjerice, pravilnoj prehrani, disanju, zdravim navikama ili posebno moralnim i etičkim postulatima na kojima inzistiraju klasici joge. No, to je pogrešno rezoniranje. Prihvatite li jogu tek kao sustav malo suptilnije gimnastike kojem su dodane vježbe meditacije, upadate u zamku koja će sasvim sigurno prije ili kasnije rezultirati razočaranjima, kao kada bismo, recimo, čir na želucu liječili lijekovima, a istovremeno jeli paprena jela i neprestano vodili stresan život s puno živciranja.

NAČIN ŽIVOTA

Kažu mnogi izučavatelji joge kako "jogu treba živjeti", što, istina, zvuči kao fraza, ali daleko je od toga. Evo nekoliko konkretnih primjera: pretpostavimo da jogom želite riješiti problem nesanice, koji po nekim statistikama muči barem 48 posto poslovnih ljudi. Bez obzira na pravilan izbor asana, pa čak i na redovite seanse meditacije, uspjeh će izostati ako je izvor problema u nesređenim međuljudskim odnosima u koje zapadate zbog svoje nagle naravi, netolerancije i sl. Tek poštovanje temeljnih pravila urednog života ili jogijskih moralno-etičkih načela rezultirat će skladnim odnosima s okolinom i time definitivno riješiti i probleme anksioznosti koja je možda glavni razlog nesanice.

Ponekad je neki banalni problem probavnih tegoba nemoguće sanirati tek vježbama (pa čak i promjenom načina prehrane) ako se neko vrijeme ili trajno ne prakticiraju neke tehnike održavanja stalne savršene unutrašnje i vanjske čistoće tijela, a da ne govorimo o tome kako je u takvim slučajevima meditacija često neizostavna.

Kronična iscrpljenost ili prenadraženost neće se moći ukloniti asanama niti povećanim dozama spavanja i odmora (a najmanje povećanim dozama sedativa) u slučajevima kada se istovremeno tijelo iscrpljuje prekomjernom svakodnevnom jurnjavom, stresovima ili, pak, nekontroliranim rasipanjem seksualne energije,  čime se ozbiljno može narušiti energetska ravnoteža organizma. Tek poštovanje zakonitosti jogijskog života, umjerenosti i smirenosti, te pravilan odnos prema drugim ljudima može riješiti problem, a da ne govorimo o tome koliko je za jednog poslovnog čovjeka nužno usvojiti jedno načelo koje u uvodu nismo spomenuli, jer zahtijeva posebnu eksplikaciju, a to je načelo X/samtoshe/X, ili mirnog i ravnodušnog prihvaćanja svega što nam život donese, bez očajavanja, brige i tjeskobe, ali i bez pretjeranih izljeva radosti, euforije i slavlja.

No, o tome nekom drugom prilikom...

17.05.2017. Tekst: Dario Mišković Fotografija: Thinkstock, Warner Bros