Unajmljivanje pojedinih komada odlično je za posebne prigode, no može li modnu industriju učiniti značajno održivijom? Pitali smo Mateu Miljan Rafaj, vlasnicu platforme za najam odjeće Rent4Style, te Tinu Brišić Vidović, suvlasnicu platforme Haljina.hr za unajmljivanje svečanih haljina

Ono što je za ekološki osviještene kupce danas vintage i second hand odjeća, prije nekoliko godina bio je najam iste. Business of Fashion početkom 2019. proglasio je tu godinu kao onu u kojoj će vlasništvu doći kraj. Mislili su pritom na boom streaming servisa poput Netflixa i Spotifyja, ali i na rast modnih tvrtki za najam odjeće kao što je Rent The Runway. Suosnivačica te tvrtke Jennifer Hyman, za Business Insider iste je godine rekla da joj je namjera stvoriti Amazon Prime za unajmljenu odjeću. I nije bila jedina, uskoro su se pojavili specijalizirani servisi za najam odjeće samo za luksuzne torbice ili cipele, a vrlo brzo su prijetnju u toj industriji vidjeli i high street brendovi. Svoje servise za najam zato su vrlo brzo su počeli razvijati Urban Outfitters i H&M.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Rent the Runway (@renttherunway)

Ovaj način nabavljanja nove odjeće za jedno nošenje puno je održiviji iz očitih razloga, a funkcionira tako da odaberete neki komad, po dogovoru s najmodavcem dogovorite koliko će biti kod vas i koliko će vas to koštati i to je to. Najmodavac snosi troškove dostave i kemijskog čišćenja koji, ovisno o kakvim se komadima radi, mogu biti poprilično visoki. BoF piše da su se upravo zbog velikih troškova neki od servisa za najam među kojima su ​​Seasons i The Rotation, već ugasili dok se najpoznatiji Rent the Runway bori kako bi ostao profitabilan. 

U Hrvatskoj se, s druge strane trend tek počeo razvijati. Najam vjenčanica, haljina za djeveruše i slično je sasvim uobičajena praksa, no najam svakodnevne odjeće ili neke jednostavne haljine za proslavu rođendana ili važan sastanak, još nije dio naše svakodnevice. Imali smo Modni kolektiv koji je Tkalčićevoj 73 djelovao kao servis za najam odjeće no nije zaživio jer je vjerojatno još bilo prerano za takav trend na našem području. Danas imamo par servisa za najam i oni uglavnom nude haljine za posebnije prigode, ali opet poprilično svakodnevne i nosive i za neke ležernije obaveze kao što je odlazak na razgovor za posao ili otvorenje izložbe. 

Matea Miljan Rafaj, vlasnica servisa Rent4Style, rekla nam je da su je iznenadile pozitivne reakcije i veliki interes za najmom odjeće. “Djevojkama smo na jednom mjestu ponudili nešto što neke traže danima, hodaju po dućanima za što najčešće nemaju vremena ili volje, a na kraju to obuku samo jednom. Rent4Style se ovdje odlično uklopio jer nudi brzo rješenje”, rekla nam je. Cijene najma pojedinih komada kod nje se kreću od 250 do 600 kuna, a uglavnom se radi o komadima koje bismo inače odjenuli jednom i nakon toga bi samo stajali u ormaru. 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by haljina.hr (@haljina.hr)

Tina Brišić Vidović, suvlasnica platforme Haljina.hr za unajmljivanje svečanih haljina koja nudi sve od haljina za vjenčanja do onih za večernje izlaske, kaže da je servis odlučila pokrenuti kad je shvatila da bi i sama rado unajmila haljinu za jedno nošenje. Kaže da je kroz posao shvatila da postoji interes i kod drugih, ali još nije toliko razvijen kao u inozemstvu. “Ljudi su još uvijek nepovjerljivi prema online kupnji i postoji strah da haljina neće odgovarati. Iz istog razloga se trudimo na našoj stranici prikazati sve specifikacije haljine kako bi odabir bio lakši.”

Cijene najma haljine kod njih se kreću od 200 kuna na više, a žene ih uglavnom unajmljuju upravo za tu jednu prigodu za koju im treba komad za koji znaju da ga više neće nositi. Glavna motivacija tu je manji trošak jer raskošnu večernju haljinu baš i ne možete nabaviti za dvjestotinjak kuna. No, Miljan Rafaj kaže da ima i onih koji jednostavno žele donositi odgovornije odluke kad je u pitanju odnos prema modnoj industriji. “Ljudi sve više vode računa o zaštiti okoliša i polako mijenjanju svoje navike”, zaključuje.